یکی از انواع مدرن درب‌های اماکن گوناگون کرکره برقی می‌باشد که امروزه در بسیاری از مغازه‌ها، مجتمع‌ها، پارکینگ‌ها و … به کتر برده می‌شود. در سال‌های گذشته از کرکره‌های دستی برای این اماکن بهره برده می‌شد که با پیشرفت تکنولوژی این درب‌ها به صورت برقی و اتوماتیک درآمده و باز و بسته کردن این درب‌ها را بسیار ساده‌تر کرده است.

در این مطلب به این مسئله که مشکلات رایج کرکره برقی چیست و رفع عیب و خرابی‌های گوناگون آن خواهیم پرداخت. در ساخت کرکره‌های برقی از فلزات مقاوم و ضد زنگ استفاده شده است و با به کار بردن اجزای گوناگونی که در این درب‌ها قرار دارد امکان کنترل اتوماتیک آن‌ها به وجود آمده است. بعد از مدتی استفاده کردن از کرکره برقی امکان دارد مشکلات مختلفی در آن به وجود آید و عملکرد آن با اختلال روبه‌رو کند.

کرکره برقی و دلایل خرابی کرکره برقی که باید آن را تعمیرکنیم

پیش از این که به مشکلات رایج در کرکره برقی وارد شویم نیاز است تا با ساختار این نوع درب‌ها و قطعات به کار رفته در آن بیشتر آشنایی پیدا کنیم. کرکره‌های برقی را اغلب از تیغه‌هایی از جنس آهن و آلومینیوم فراهم می‌کنند و آن را به یک منبع برقی اتصال می‌دهند.

امنیت این نوع از درب‌ها بسیار زیاد بوده و دارای مزایای بی‌شماری از قبیل استحکام بالا و دارای قابلیت ضد زنگ، کاهش آلودگی صوتی، کاربری ساده، اشغال فضای کم، قابل شست و شو، تعمیر راحت، قابل استفاده کردن در شرایط آب و هوایی گوناگون، مجهز به قفل الکترومکانیکی، زیبایی ظاهر و تنوع بالا، امکان استفاده کردن در ابعاد گوناگون و طول عمر بالا می‌باشد؛ به همین دلیل مورد استقبال بسیاری به وسیله اشخاص مختلف قرار گرفته است.

قطعات گوناگونی در کرکره برقی به کار رفته است که از این قطعات می‌توان به تیغه، موتور، صفحه پلیت، جا قفلی، ریل، قوطی، مرکز کنترل، شفت، یاتاق و یو پی اس اشاره نمود.

موتورهای کرکره برقی در انواع گوناگونی موتور توبلار، موتور ساید و موتور سنترال وجود دارد که هر یک برای نوع بخصوصی از کرکره برقی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. تیغه‌ها را نیز از جنس آلومینیوم، گالوانیزه و پلی کربنات می‌سازند و ریل کرکره برقی نیز جهت عبور تیغه‌ها تولید می‌شود.

قوطی کرکره اتوماتیک را نیز جهت نصب ریل کرکره در دو طرف چارچوب استفاده می‌شود. عملکرد شفت یا لوله وسطی کرکره برقی نیز به منظور رول شدن تیغه‌ها بر دور آن خواهد بود و در سایزهای گوناگونی ساخته می‌شوند.صفحه پلیت نیز برای نصب موتور بر روی آن، به روی قوطی نصب می‌شود. از یاتاق در کرکره برقی به عنوان نگهدارنده بهره برده می‌شود.

مشکلات گوناگون موجود در کرکره برقی

در بسیاری از مواقع امکان دارد برای باز و بسته کردن کرکره برقی با مشکل روبه‌رو شده باشید و قادر به باز یا بسته کردن آن نباشید. دلیل‌های متفاوتی برای این مشکلات وجود دارد که با دانستن آن‌ها قادر هستید تا میزان زیادی از به وجود آمدن خرابی و مشکلات مختلف پیشگیری کنید و با آگاهی از نوع خرابی‌ها قادر هستید به تعمیر و رفع عیب کرکره برقی پرداخت. در ادامه به چند مشکل رایج در کرکره برقی و نحوه برطرف نمودن آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بالا نرفتن درب کرکره برقی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ریموت کرکره برقی قادر به باز کردن یا بستن درب نباشد و هر تلاشی در این جهت بی‌فایده واقع شود. این مشکل امکان دارد ساعت‌ها شما را معطل کرده و نیاز باشد تا زمان بسته شدن کرکره برقی در مکانی حضور داشته باشید. ولی ریشه این مشکل قادر است به علت‌های گوناگونی باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

وجود مشکل در اتصالات:

وجود ایراد در اتصال کرکره برقی به برق قادر است باعث بالا یا پایین نرفتن درب کرکره برقی شود. بعد از روبه‌رو با این مشکل نیاز است تا در گام نخست این اتصالات را بررسی کنید و از سالم بودن فیوز برق اطمینان پیدا کنید.

خراب بودن ریموت:

در صورتی که مشکلی در اتصالات برقی وجود نداشت امکان خراب بودن ریموت نیز موجود است. امکان دارد ریموت کرکره برقی دچار مشکل شده باشد و یا باتری آن به اتمام رسیده باشد که در این صورت دکمه‌ها به درستی کار نکرده و امکان دارد با عوض کردن باتری درب کرکره برقی به سادگی بالا و پایین رود.

خراب بودن موتور کرکره برقی:

ولی بعد از بررسی اتصالات و همین‌طور ریموت کرکره برقی، در صورتی که مشکل بالا نرفتن کرکره برقی حل نشد امکان وجود مشکل در موتور وجود دارد. برای بررسی ایرادات موجود در موتور کرکره برقی احتیاج به حضور تعمیرکار و تکنسین متخصص در این کار خواهد بود و پیشنهاد می‌دهیم خود فرد به تنهایی اقدام به بررسی و تعمیر موتور نکند.

وجود داشتن مشکل در دستگاه مرکزی و فیوز کرکره برقی :

در صورتی که عملکرد کرکره برقی با اختلال روبه‌رو شده است و به درستی کار نمی‌کند امکان وجود مشکلات مختلف در فیوز و دستگاه مرکزی آن وجود دارد. در حالتی که دستگاه مرکزی سالم باشد و مشکلی در آن ایجاد نداشته باشد، با نزدیک کردن گوش به دستگاه مرکزی و فشار دادن دکمه‌ها ریموت، باید صدای رله دستگاه مرکزی به گوش شما رسیده شود.

در غیر این صورت قابلیت خرابی فیوز و یا دستگاه مرکزی وجود دارد که در ابتدا احتیاج به چک کردن فیوز بوده و برد مدار و سیم‌های آن نیز باید بررسی شود. در صورتی که در برد دستگاه مشکلی وجود داشته باشد باید حتما از یک فرد بامهارت در این کار روجوع کنید و به برطرف نمودن مشکل بپردازید.

خراب بودن بازویی درب کرکره برقی:

جک‌های بازویی را اغلب اوقات بر روی کرکره‌های برقی پارکینگ‌ها و مجتمع‌های اداری و تجاری نصب می‌کنند. وجود این جک‌ها سبب باز و بسته شدن راحت درب‌های کرکره برقی شده و احتیاج به وارد کردن نیروی فیزیکی بسیار نخواهد داشت. در صورتی که درب کرکره برقی باز و بسته نشود امکان خراب بودن این جک‌های بازویی وجود دارد که احتیاج می‌باشد تا توسط تعمیرکار مورد وارسی قرار بگیرند.

خراب بودن چشمی درب کرکره برقی:

وجود چشمی یا فتوسل در کرکره‌های برقی سبب می‌شود تا این درب‌ها حرکات را تشخیص بدهند و به سادگی باز و بسته شوند. ولی در صورتی مه این چشمی‌ها خراب شده و مشکلی برای آن‌ها به وجود آید امکان رسیدن اشعه مادون قرمز به آن‌ها وجود نداشته و بنابراین درب باز یا بسته نخواهد شد. امکان دارد مشکل خاصی در چشمی‌ها وجود نداشته و تنها کثیف شده باشند که در این صورت باید نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. در زمان نصب چشمی‌ها باید دقت کنید که کاملا تراز باشند، زیرا که تراز نبودن آن‌ها قادر است در عملکرد آن‌ها اختلال به وجود بیاورد و درب کرکره برقی را باز و بسته نشود.

قرار گرفتن چشمی‌ها در معرض نور خورشید قادر است به آن‌ها آسیب وارد کند و سبب خرابی آن‌ها شود. قرار دادن آن‌ها در زیر سایه بان از نکاتی می‌باشد که در زمان نصب کرکره برقی باید مورد توجه قرار بگیرد تا از آسیب‌های خارجی به چشمی درب کرکره برقی پیشگیری شود.

وجود سر و صدای زیاد در کرکره برقی

یکی دیگر از مشکلات رایجی که کرکره‌های برقی امکان دارد با آن روبه‌رو شوید وجود سر و صدای بسیار در زمان باز و بسته کردن آن‌ها می‌باشد. این مشکل امکان دارد به علت وجود مشکلاتی در ریل کرکره برقی، صفحه پلیت و یا آهن کشی کرکره برقی باشد. در صورت وجود سر و صدای آزار دهنده احتیاج به حضور تعمیرکار متخصص و با تجربه در این کار خواهد بود تا موارد فوق را بررسی کرده و این سر و صدا را از میان ببرد.

خرابی تیغه‌های کرکره برقی

گاهی امکان دارد تیغه‌های کرکره برقی دچار مشکل شده و عملکرد درب را با اختلال روبه‌رو نماید. اغلب این مشکل به دلیل وارد شدن ضربات سنگین به تیغه‌ها به وجود خواهد آمد و این تیغه‌ها را جا به جا خواهد کرد. تعمیرکار متخصص این توانایی را دارد که این تیغه‌ها را تعمیر یا تعویض کند و عملکرد درب اتوماتیک را بهبود بخشد.

تماس