روش تعمیر و عیب یابی جک درب پارکینگی

باز کردن دستی درب پارکینگ برای افرادی که عادت دارند درب پارکینگ را با فشار دادن ریموت باز کنند واقعا سخت است. علاوه بر این، تلاش در مورد نحوه باز کردن درب و هزینه احتمالی تعمیر نیز باید در نظر گرفته شود. در ادامه توضیحاتی را ارائه خواهیم داد تا در مرحله اول مشکل را شناسایی کرده و در صورت امکان خودتان جک پارکینگ منزل خود را عیب یابی و تعمیر کنید.

خرابی جک درب پارکینگ را می توان به دو دسته تقسیم کرد که تشخیص روش اول ساده است. یکی خرابی با مشاهده اثرات فیزیکی و دیگری خرابی جک بدون اثرات فیزیکی که هر کدام را به تفصیل توضیح می دهیم.

خرابی جک با مشاهد آثار فیزیکی

اگر بازوی جک درب پارکینگ شکسته یا محور آن خم شده باشد. در این صورت نمی توانید کار زیادی انجام دهید و باید با تعمیرکار جک خود تماس بگیرید تا بازوها برای تعمیر باز شوند.

احتیاط:  قبل از شروع کار، منبع تغذیه جک پارکینگ را قطع کنید

این کار را می توانید خودتان یا یک جوشکار انجام دهد. در صورت تغییر شکل یا کج شدن پایه ها باید ابتدا آن را با چکش به حالت قبل برگردانید و پس از تمیز کردن محل جوش روی در، پایه را دقیقا در محل قبلی جوش دهید. حواستان باشد که اگر پایه ها دقیقا در جای خود نصب نشوند، زاویه باز شدن درب با مشکل جدی مواجه می شود.

اگر درب سوراخ یا کوبیده شده باشد و جک باز و بسته نشود یا با سر و صدای زیاد کار کند موتور و گیربکس جک همچنان خراب است و باید بازو را تعمیر کنید و مشکل را پیدا کنید و درستش کنید.

اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که سیم های مثبت و منفی یک چشمی شکسته یا دزدیده شده را جدا کنید و روی آن را با لنت بپوشانید. درب را با کلید مخصوص خلاص کنید و با دست درب را موقتا باز و بسته کنید. سپس یک چشمی برای جک درب پارکینگ بخرید و فتوسل درب را طبق دستورالعمل صفحه نمایش چشمی جک پارکینگ نصب کنید و آن را تعمیر کنید.

در این مورد نیز توانایی کار زیادی برای تعمیر جک پارکینگ ندارید. اما اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که برق ورودی 220 این برد را قطع کنید تا از برق گرفتگی افراد جلوگیری شود. سپس با تعمیرکار جک درب تماس بگیرید تا مدار شکسته را بررسی کند یا مدار جدیدی را جایگزین کند.

غیر معمول نیست که ساکنین ساختمان درب پارکینگ جک پارکینگ را باز کنند و ریموت های رمزگذاری شده از راه دور را به اشتباه نصب کنند یا تنظیمات جک را به هم بزنند تا کنترل از راه دور را بدون دانش کافی تنظیم کنند. در صورت بهم ریختگی تنظیمات و باز و بسته نشدن صحیح جک به دلیل تنوع زیاد جک ها در این قسمت باید با تعمیرکار جک پارکینگی نیز تماس بگیرید.

خرابی جک بدون دیدن علت و آثار فیزیکی

این ممکن است کمی گیج کننده تر از مورد اول باشد و هیچ نشانه ای از دلیلی برای شکست پیدا نخواهید کرد. بنابراین در ادامه سعی می کنیم به ترتیب تمامی موارد خرابی و نحوه تعمیر جک درب پارکینگ را بازگو کنیم.

علائم درب باز نمی شود

اگر همه واحدها از راه دور کار می کنند و درب فقط با ریموت شما باز نمی شود، مشکل از ریموت شماست. ابتدا LED روی ریموت را بررسی کنید. اگر LED روشن نشد یا کم نوراست، باتری را تعویض کنید. با تعویض باتری از راه دور کار می کند و نیازی به تعریف مجدد کد ندارد. گاهی اوقات ممکن است با افتادن یا لمس تصادفی ریموت بلوتوثی، ریموت ها کد پرانده و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند که در بالا آموزش دادیم.

علائم درب باز نمی شود

اولین کاری که باید پس از باز نشدن درب بعد از مشاهده فیزیکی جک و درب پارکینگ انجام داد، بررسی برق ورودی است. ممکن است در زمانی که می خواهید از در عبور کنید، برق آن منطقه قطع شود و اگر برق ساختمان وصل است، فیوز متصل به پریز خروجی جک پارکینگ را بررسی کنید تا ببینید برق ورودی وصل است یا خیر. اگر برق قطع است با دقت وصل کنید در صورتی که دوباره فیوز پرید یعنی سیستم جک پارکینگ شما در قسمتی اتصالی دارد و چون با برق 220 ولت کار می کنید پیشنهاد می کنیم با تعمیرگاه جک پارکینگ تماس بگیرید.

علائم درب باز و بسته نمی شود و یا درب باز شده و بسته نمی شود

خرابی چشمی یکی از رایج ترین خرابی ها است که تقریباً 3/1 تعمیرها را شامل می شود. بهترین راه برای تشخیص آسیب دیدگی این است که درب پارکینگ را باز کنید و دوباره بسته نشود. در برخی از جک های پارکینگ، درب پارکینگ عموماً به دلیل آسیب دیدگی از کار می افتد. راه دیگر برای تشخیص آسیب چشم نزدیک شدن به چشمی ها و بالا و پایین بردن دست در مقابل چشمی است. اگر صدای تیک  تیک را نمی شنوید، چشمی شما خراب است. در مواقع شنیدن صدای تیک تیک، چشمی یا ورودی آن در مدار کنترل آسیب دیده است.

علائم یک یا هر دو بازو کار نمی کند.

برخی مواقع ممکن است یک بازو باز شود و دیگری عمل نکند. یا بازوی دربی که رو است کار نمی کند و صدای کار کرد درب زیری از موتور آن بیاید.

احتیاط:

در این مرحله چون با برق 220 ولت سر و کار داریم توصیه می شود از برق کاران یا کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

سریع ترین راه برای تست این است که اگر بازو 220 ولت است، آن را مستقیماً با خازن در مدار کنترل به منبع تغذیه وصل کنید و اگر بازو کار می کند بیش از دو دلیل برای کار نکردن جک وجود ندارد. یکی اینکه کابل خروجی جک قطعی داره که با تعویض سیم مشکل حل میشه یا رله خروجی مدار خرابه و برد جک پارکینگ باید تعمیر بشه.

حالا اگر جک را مستقیم به برق وصل کردید و بازوها کار نکرد باید سیم فابریکی خروجی جک را هم به دقت چک کنید و اگر قطعی نداشت، خود بازو مشکل دارد که باید به سرویس ارسال شود. (برای تعمیر یا گارانتی)

علائم کار نکردن فلاشر یا بازوها و از کار افتادن سیستم.

یکی دیگر از مشکلات رایج، قطعی سیم به دلیل کیفیت پایین یا قطع شدن اتصال به دلیل نصب یا دستکاری نامناسب است. اگر سیم خروجی به چشمی قطع شود جک کار نمی کند که در قسمت های قبل برای عیب یابی و تعمیر جک پارکینگ توضیح دادیم و همچنین قطع شدن سیم های بازو باعث از کار افتادن هر یک از بازوها می شود که در پاراگراف قبل هم توضیح دادیم.

نکته ای که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که در اکثر جک ها سیم از زیر بازو خارج می شود و برخی نصاب ها فضای مورد نیاز را برای آن سیم در نظر نمی گیرند. این باعث می شود که سیم پایین به مرور زمان با کار جک ساییده یا پاره شود.

(در صورت وجود مشکل یا نیاز به پشتیبانی، می توانید با کارشناسان سرویس ما تماس بگیرید.)

علائم درب موقع کارکرد ناگهان متوقف یا پس می زند

گاهی اوقات که در باز و بسته می شود، در جایی می ایستد یا چند سانتی متر به سمت عکس می چرخد. این می تواند به دلیل سفتی در بسته شدن درب یا تنظیم نادرست قدرت سنسور تشخیص باشد. برای رفع آسیب ابتدا بازوها را خلاص و درب را با دست باز و بسته کنید و در صورت مشاهده مشکل در حرکت روان  باید خودتان یا با کمک آهنگر مشکل را حل کنید.

اگر درب پارکینگ به راحتی با دست باز و بسته می شود، برای رفع این مشکل باید از طریق منوی برد جک پارکینگ حساسیت سنسور برخورد را کاهش دهید.

علائم لنگه درب ها به هم گیر کرده و یا لنگه درب رویی جلوتر از دیگری بسته می شود.

در این حالت درها هنگام باز و بسته شدن گیرمی کنند یا با بسته شدن درب جلویی، به جلو می افتند. برای رفع مشکل و تعمیر جک پارکینگ، باید اختلاف زمان بسته شدن یا باز شدن را از منوی تنظیمات جک خود افزایش دهید تا مشکل برطرف شود.

اگر تا به امروز این مشکل را نداشته اید و تازه با این مشکل روبرو شده اید، دو احتمال وجود دارد، یکی از لنگه درها لولایش سفت شده است که با روغن کاری حل می شود یا موتور یکی از درها خراب شده و سرعت آن ضعیف شده است، که در نهایت باید تعمیر شود.

مشکل در میکروسوئیچ

علائم درب در انتها هنگام باز یا بسته شدن متوقف شود و یا به عکس برگردد.

این فقط در جک‌های درب پارکینگ میکروسوئیچ (مانند جک‌های BFT ایتالیایی) دیده می‌شود که با بسته شدن در بسته می‌شوند اما آهنربای میکروسوئیچ را فعال نمی‌کنند. در این حالت درها متوقف شده و در جهت مخالف حرکت می کنند. این مشکل در هنگام باز شدن نیز ممکن است رخ دهد. برای تعمیر و رفع مشکل جک پارکینگ باید موارد زیر را انجام دهید.

میکروسوئیچ را از پایین به وسط شفت بلغزانید و با بستن بازو موقعیت را تنظیم کنید. اگر هنوز مشکل با تغییر موقعیت میکروسوئیچ وجود دارد، سیم های بازو را بررسی کنید که قع نشده باشند. اگر مشکلی پیدا نکردید مدار کنترل را باز کنید و مسیر آن را از مدار تا جک بررسی کنید و اگر مشکلی داشت سیم را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود در غیر این صورت کمی کار مشکل می شود.

جای بازوهای چپ و راست را تعویض کنید و میکروسوئیچ ها را دوباره تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر جک چپ خراب بود و در انتقال آن به سمت راست مشکلی وجود داشت، نتیجه می گیریم که جک چپ خراب است و اگر جک چپ دوباره خراب شد، باید برد برای گارانتی و سرویس فرستاده شود.

علائم باز و بسته شدن درب به صورت خود به خود

یکی دیگر از موارد رایج تعمیر جک درب پارکینگ این است که درب پارکینگ بدون دلیل در طول شبانه روز باز می شود و امنیت خانه را به خطر می اندازد. طبق آمار ما بزرگترین دلیل مشکل بی توجهی و عدم دقت ساکنین همان ساختمان است. بارها دیده ایم که مردم ریموت را به فرزندشان می دهند و کودک از روی کنجکاوی دکمه ها را فشار می دهد. در برخی موارد اگر کودک کوچکتر باشد با در دهان قرار دادن ریموت و خیس شدن برد داخلی اش ممکن است آن ریموت به حالت دائم کار رفته و درب دائم باز و بسته شود. در موارد معدودی کیفیت پایین ریموت در هوای شرجی باعث اتصال دکمه و با ارسال فرکانس موجب باز شدن درب می شود.

خیساندن ریموت به هر دلیلی ممکن است باعث اختلال در باز و بسته شدن  و ارسال فرکانس به درب شود. دلایل دیگری که احتمال آن بسیار کمتر است این است که گیرنده یا رسیور خراب است و رله بدون دلیل کار می کند و یکی دیگر از موارد، هم فرکانس شدن ریموت همسایه ها با جک پارکینگ خانه شما است که احتمال آن بسیار کم است.

 

تماس