آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

آموزش ست کردن و تنظیم ریموت درب پارکنیگ و کد دادن ریموت بلوتوثی کرکره برقی و پارکینگی در این مطلب کامل بررسی خواهد شد. ریموت ابزاری است که به وسیله آن فرمان به مرکز کنترل ابلاغ می‌شود. این فرمان به صورت سیگنال‌های مایکروویو به رسیور فرستاده می‌شود و در آن جا رمز گشایی می‌شود. بعد از این که رسیور فرمان را رمز گشایی کرد آن را به مرکز کنترل ابلاغ می‌کند و عملیات متناسب با فرمان را انجام خواهد داد.

برای این که ریموت و رسیور این توانایی را داشته باشند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند باید فرکانس هر دو آن‌ها مشابه باشد. پرکاربردترین فرکانس‌هایی که برای ریموت کنترل‌ها به کار برده  می‌شوند عبارتند از 433 MHz, 315MHz, 868 MHz. ریموت‌ها را می‌توان از نظر نوع معرفی آن‌ها به رسیور به سه دسته تقسیم‌بندی کرد: ریموت‌های کد فیکس، ریموت‌های کد لرنینگ و ریموت‌های هاپینگ.

گاهی اوقات امکان دارد که ریموت درب پارکینگ شما خراب شود و بخواهید یک ریموت جدید روی آن ست کنید یا بخواهید ریموت دیگری نیز داشته باشید و آن را در اختیار یکی دیگر از اعضای منزل قرار دهید. در این شرایط باید یک ریموت بلوتوثی مشابه فراهم کنید و آن را کددهی کنید تا همانند ریموت اصلی برای شما عمل کند.

از آن جا که جک‌های پارکینگی و کرکره‌های برقی متنوع هستند و هر کدام ریموت ویژه خود را دارند که امکان دارد نحوه ست کردن ریموت آن‌ها اندکی مختلف باشد ولی آن چه که در این مطلب به شما آموزش داده خواهد شد روش مچ کردن ریموت‌های غیر فابریک است. این روش قادر است برای بسیاری از ریموت‌های بلوتوثی کارآمد باشد.

چگونه تشخیص دهیم که ریموت غیر فابریک روی سیستم ما ست خواهد شد؟

بیشتر جک های پارکینگی از ریموت‌های فابریک خود استفاده خواهند کرد و امکان ست کردن ریموت غیر فابریک بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد. در این مواقع نصاب‌ها روی مدار کنترل این درب‌ها یک رسیور نصب خواهند کرد تا ریموت‌های غیر فابریک روی رسیور ست شوند. برای این که متوجه شوید که آیا ریموت غیر فابریک روی کرکره برقی یا جک پارکینگی شما هم ست می‌شود دو راه موجود است.

نخستین راه این است که به ظاهر ریموت‌های قبلی نگاه کنید و مشاهده کنید که آیا دارای چهار دکمه می‌باشد و ظاهر آن مشابه به ریموت‌های زیر است یا خیر. اگر ظاهر آن‌ها شبیه به این ریموت‌ها باشد به احتمال قوی ریموت غیر فابریک نیز روی سیستم شما ست خواهد شد.

دومین راه این می‌باشد که جعبه مدار کنترل را باز کنید. اگر روی برد یک قطعه مستطیل یا مربعی شکل نصب شده بود این همان رسیور است که روی مدار کنترل شما نصب خواهد شد و در نتیجه شما این توانایی را دارید که ریموت‌های غیر فابریک را روی آن ست کنید.

آموزش ست کردن ریموت برای جک و کرکره برقی

برای این که قادر باشید یک ریموت غیر اصلی را روی سیستم درب باز کن خود ست کنید لازم می‌باشد فرکانسی که ریموت اصلی روی آن فعال است را بشناسید. فرکانس اغلب ریموت‌هایی که امروزه به کار برده می‌شوند 433 MHz است ولی برای متوجه شدن فرکانس دقیق به یک دستگاه فرکانس یاب نیاز دارید. ریموت اصلی را روی محل ویژه‌ایی که در فرکانس یاب تعیین شده است قرار دهید و سپس بر روی یکی از دکمه‌های آن را ضربه بزنید تا فرکانس ریموت روی صفحه دستگاه فرکانس یاب نمایش داده شود.

اگر توانایی دسترسی به فرکانس یاب برای شما وجود ندارد این توانایی را دارید که ریموت کنترل را باز کنید و با خواندن عدد کریستال ریموت فرکانسی که روی آن کار می‌کند را متوجه شوید. پس از این که طول موج ریموت را متوجه شدید باید یک ریموت بلوتوثی با همان طول موج تهیه کنید و سپس فرآیند ست کردن ریموت بلوتوثی را شروع کنید.

آماده سازی ریموت بلوتوثی

در این مرحله بایست ریموت بلوتوثی را آماده کنیم که به این کار اصطلاحاً خام کردن گفته می‌می‌شود. اغلب فرآیند خام کردن ریموت‌های بلوتوثی به این حالت می‌باشد که باید دکمه‌های A و B یا دکمه‌های قفل و باز کردن را به صورت همزمان فشار دهید و نگه دارید تا هنگامی که چراغ بالای ریموت چشمک زن شود.

بعد از آن در حالی که هنوز دکمه B (باز کردن) را نگه داشته‌اید دکمه A (دکمه قفل) را رها کنید و سپس سه بار پشت سر هم دکمه A را فشار دهید تا مجدد چراغ بالای ریموت چشمک بزند. حالا که به همین سادگی ریموت بلوتوثی خام شده است. نشانه خاموش شدن ریموت این می‌باشد که دیگر با فشردن دکمه‌های آن چراغ ریموت روشن نخواهد شد.

مرحله تعریف و کددهی ریموت

پس از خام کردن ریموت غیر فابریک باید ریموت اصلی و غیر اصلی را رو به روی یکدیگر قرار دهید، سپس دکمه‌های مشابه آن‌ها را فشار خودهیم داد و پنج الی ده ثانیه نگه می‌داریم تا ریموت مچ شود. برای نمونه دکمه‌های A هر دو ریموت را در حالی که رو به روی هم هستند به صورت همزمان فشار می‌دهیم تا چراغ روی ریموت چند بار آهسته و چند بار سریع چشمک بزند. همین عمل را برای دکمه‌های دیگر ریموت نیز به صورت تک تک انجام خواهیم داد تا ریموت بلوتوثی تماما با سیستم جک یا کرکره برقی ست شود.

در برخی از ریموت‌های درب اتوماتیک آنتن گیرنده در پشت ریموت تعبیه شده است در نتیجه اگر ریموت‌ها را در مقابل همدیگر گرفتید و دکمه‌ها را فشار دادید ولی واکنشی مشاهده نکردید باید پشت ریموت‌ها را به یکدیگر بچسبانید و سپس دکمه‌های مشابه را دو به دو همزمان فشار دهید تا فرآیند کددهی تکمیل شود.

بازگرداندن کد پاک شده از ریموت

گاهی اوقات امکان دارد که به صورت اتفاقی دکمه‌های اصلی ریموت فشرده شوند و ریموت بدون اطلاع شما خام شود، در این شرایط لازم می‌باشد از روشی بهره ببرید تا کد قبلی ریموت را باز گردانید. برای انجام این عمل یک دکمه اصلی مانند A یا B و یک دکمه فرعی همانند C یا D را همزمان نگه دارید تا کد دکمه‌ها بازگردانی شود.

ست کردن ریموت های کد لرنینگ

برای ست کردن این ریموت‌ها باید از خود ریسیور بهره ببرید. اغلب اوقات روی رسیور یک دکمه learn یا code وجود دارد که در کنار آن یک چراغ چشمک زن نیز تعبیه شده است. برای ست کردن ریموت با سیستم باید دکمه learn رسیور را بفشارید تا چراغ چشمک زن شود و رسیور در وضعیت شناسایی قرار بگیرد. سپس، یکی از دکمه‌های ریموت را نیز فشار دهید تا چراغ روی ریموت نیز چشمک زن شود و کد آن در حافظه رسیور ذخیره‌سازی شود.

بعد از این فرمان‌های صادر شده به وسیله این ریموت برای رسیور قابل فهم و رمز گشایی خواهد شد. برای ست کردن ریموت‌های هاپینگ نیز تنها باید از خود رسیور بهره ببرید. در روش هاپینگ ارتباط میان رسیور و ریموت بر اساس یک کد ارتباطی برقرار خواهد شد و این کد برخلاف ریموت‌های کد لرنینگ ثابت نیست. همین موضوع سبب شده است که امنیت ریموت‌های هاپینگ بالا باشد و توانایی کپی برداری سریع از آن‌ها وجود نداشته باشد.

پاک کردن ریموت درب پارکینگ

برای این که قادر باشید ریموت‌ها را از حافظه سیستم پاک کنید باید به سراغ رسیور بروید. دکمه learn روی رسیور را فشار دهید و به مدت 10 ثانیه نگه دارید. اکنون همه‌ی ریموت‌هایی که روی این رسیور ست شده‌اند از حافظه آن پاک شده‌اند و این توانایی را دارید که ریموت‌های جدید را ست کنید.

تماس